15 augusti 2011

Varför är cash king?

DN Ekonomi skriver i dag om att fler och fler handlare vägrar att ta kontokort som betalning vid småköp p g a de avgifter de tvingas betala till banken. Ja, det verkar vara en farsot som medför att vi allt oftare möts av skyltar typ: ”Inga kortköp under 30 kronor.” Det är synd att landets banker inte förstår bättre.

Risken att handlaren blir utsatt för rån, och på sikt även vi kunder, ökar naturligtvis när kontanthanteringen blir större.

Som kund hos ”min” bank kan jag tycka att banken redan i dag tjänar massor på mig. Obefintlig ränta på sparande, höga årsavgifter på kreditkorten, avgifter trots att jag själv sköter mina affärer via datorn osv osv in absurdum! Bankerna gör allt som oftast ofattbara vinster och sysslar stolt med bonusutbetalningar till utvalda chefer.
Företeelsen med kortförbud i kassan tycks nu smitta av sig till etablissemang där köpsummorna är högre. Flera krogar i Stockholm har på senare tid infört ”endast kontanter” efter vissa klockslag. Om det vore av folkhälsoskäl kanske jag skulle förstå eftersom det där sista, och egentligen helt onödiga, glaset inte längre blir köpt!
Jan-Olof Brunila, vice chef för Swedbanks kortverksamhet, säger i dagens DN-artikel: ”Det är inte någon enskild bank som bestämmer priserna, utan konkurrensen och marknaden.” Yeah right!?! På Swedbank har de således ingen som helst egen vilja att reformera avgiftssystemet för kortköp. Trist för dem eftersom den bank som ser över avgifterna på bästa sätt lär vinna marknadsandelar och samtidigt öka säkerheten för de som i dag tvingas till kontantköp när de hellre hade shoppat med ett kort!

1 kommentar:

  1. Tja, det är väl läge att starta en egen bank då!
    Konsumentbanken..Hur är det med ICA banken?. Jag vet inte, jag bor på Åland. Hur är det med Riksbanken, vad har den för service? Något bör göras, absolut!
    Hälsn f d söderkis, Sthlm.

    SvaraRadera