7 april 2021

Expressen påskyndar papperstidningens död!

Det var en gång för länge sedan men jag var redan då vuxen – något som bekräftar den status som grinig gubbe som jag alltmer bär med stolthet!

På den tiden trycktes kvällstidningarna på förmiddagen och fanns, i Stockholm, i tidningsställen från lunchtid.

Hände något stort och oväntat kunde jag på vägen hem från arbetet, vid 17-rycket, mötas av löpsedlar som fullkomligen skrek: ”EXTRA UPPLAGA.” Ivriga och nyfikna tidningskunder köade upp framför Pressbyråns stora kiosk på Centralstationens undre plan för att köpa en tidning innan de rusade mot pendeltågen.

Håhåjaja, det var tider det!

Jag tillhör den utdöende delen av mänskligheten som fortsatt finner glädje i att finna en morgontidning i brevlådan när jag stiger upp i ottan. Jag har svårt att tänka mig en frukostfika utan att kunna ta del av nyhetsfördjupningar.

I dag trycks tyvärr den stora morgondrakens tidningar allt tidigare dagen före. Att tro att jag får med några sena sportresultat eller stora nyhetshändelser från kvällen innan i min morgontidning är sedan länge att tro för mycket.

Jag inser att många inte läser tidningar längre. Samtidigt tror jag att fördumningen hos allmänheten därmed blir större. Jag har svårt att se att yngre nyhetskonsumenter i dag tar del av nyhetsanalyser, ledare eller kultursidor. Det verkar som allt fler nöjer sig med att titta på ett par rubriker för att de sedan ska vara förvissade om att de hänger med i det som sker.

Papperstidningen verkar tyvärr gå mot sin död och då är det extra tråkigt att konstatera att Expressens våta dröm tycks vara att påskynda skeendet.

Nu är det förvisso länge sedan jag köpte tabloiden med någon slags regelbundenhet. Till det är Expressens journalistkår numera alltför ung och okunnig, skriver på usel svenska och verkar helt oförstående när det handlar om sådant som hände före den egna tonårstiden.

Förvånande nog finns det kvar ett par gamla murvlar, skribenter och krönikörer på tidningen. Jag undrar bara hur ni står ut? Sover ni gott om natten och är ni fortsatt stolta över er tidning?

Inom kort börjar Expressen att erbjuda sina läsare tidningsprenumerationer. Kvällstidningen ska distribueras samtidigt som morgontidningen.

”För att kunna erbjuda de här valmöjligheterna trycks tidningen nu tidigare, tidigt på kvällen”, skriver Expressen.

Varför någon skulle vilja ha en ”kvällstidning” som troligen trycks tidigare än ”morgontidningen” är fullständigt obegripligt!

Även om Expressen påstår att vi nu kommer att få mer av ”fördjupningar av nyhetshändelser” så spelar detta ju ingen roll. Vem vill ha en fördjupning av något som inträffade i förrgår?

I stället för att återgå till att vara en riktig kvällstidning som går i tryck efter förmiddagsfikat väljer nu Expressen att börja slå i spikarna i den egna kistan!

Det är tragiskt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar