19 juli 2020

Arbeta hemifrån - Fler borde erbjudas möjligheten, inte färre!


”Arbetsgivare bör se till att anställda arbetar hemifrån om det är möjligt, samt se till att anställda undviker onödiga resor.”

Det är Folkhälsomyndigheten som på sin hemsida fortsatt rekommenderar arbetsgivare att följa dessa, tillsynes, enkla råd.

Jag är fullt medveten om att det finns många yrkeskategorier som inte kan erbjudas möjligheten att arbeta hemifrån – det faller i många fall på sin orimlighet.

Samtidigt påstår jag att våra arbetsgivare inte anstränger sig nog för att möjliggöra att fler kan arbeta hemifrån för att minska risken för en fruktad andra våg av covid-19. 

Jag påstår att det är otroligt många som har ett arbete som skulle kunna skötas på distans men som ändå tvingas ut i kollektivtrafiken för att sedan tillbringa dagarna på kontor med många anställda och som därmed utsätts för stor smittorisk.

Det vore intressant om det kunde utredas hur många som den senaste tiden faktiskt kunnat stanna hemma och det vore intressant att få veta varför antalet inte är större? Arbetsgivare har ett stort ansvar för sin personal och borde kunna ställas till svars om sjuktalen är onormalt höga.

Jag själv, som är offentliganställd, har haft förmånen att arbeta hemifrån i mer än tre månader. Från och med i morgon upphör denna möjlighet och den enda förklaring jag fått från min arbetsgivare är att det handlar om ”rättvisa.” Får och kan inte Gösta arbeta hemifrån så får du inte det heller, liksom!

Med modern teknik och en hög arbetsmoral hos den anställda påstår jag att hemarbete är en storvinst för arbetsgivare.

Jag upplever att jag själv varit mer effektiv under de tre månader jag varit hemma än om jag hade tillbringat samma tid på kontoret. Med kaffebryggare och toalett på bara några meters avstånd från min tillfälliga arbetsplats, utan struntprat med kollegor vid en avlägset belägen skrivare och utan spontana, oftast för arbetet helt ovidkommande, samtal i långa korridorer så har min insats för min arbetsgivare varit mer än hög.

I och med att jag sluppit långa resor till och från jobbet har mina arbetsdagar i effektiv arbetstid räknat blivit betydligt längre än i normalfallet. Jag har stigit upp samma tid som vanligt och efter frukost och dusch har jag suttit ”på jobbet.”

I morgon är det slut med detta!

”Arbetsgivare bör se till att anställda arbetar hemifrån om det är möjligt, samt se till att anställda undviker onödiga resor.”, säger Folkhälsomyndigheten.

Min arbetsgivare, även det en myndighet, har nu beslutat sig för att gå emot rekommendationerna från en annan myndighet. Det är fullständigt obegripligt!

Mina långa arbetsdagar från hemmakontoret har inneburit att jag samlat på mig en hel del timmar i mitt flex-saldo. Dessa skall nu utnyttjas till fullo den närmaste tiden.

Att resa med fullbelamrad tunnelbana och knökfulla innerstadsbussar mitt i värsta rusningstid finns liksom inte i min värld och kommer så heller inte att göra så länge en pandemi rasar i världen!

Min arbetsgivare och många, många andra arbetsgivare borde se till att fler får arbeta hemifrån – inte färre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar