6 september 2019

SIM-kort borde vara obligatoriska att registrera!


Som den nyhetsnörd jag är så gör jag svep runt klotet några gånger varje vecka. Jag tror mig kunna påstå att jag får veta mer än en vanlig svensk nyhetskonsument någonsin får veta.

Kanske beror det på att mitt nyhetsvärderande är på en högre nivå än våra egna nyhetsredaktioners eller så beror det på någon slags obegriplig omsorg från ”de våra” att vi inte ska matas med precis allt. Samtidigt ifrågasätter jag att det är svenska nyhetsredaktioner som ska avgöra detta och inte vi som verkligen veta så mycket som möjligt eller åtminstone själva få avgöra vad som är intressant.

The Citizen, en tidning som utges i Tanzania, skriver att ett nytt lagförslag lagts fram för parlamentet som handlar om att ingen i landet ska få ha ett oregistrerat SIM-kort till någon mobiltelefon.

Förvisso framgår det inte av rapporteringen vad anledningen är men den som har en ”hemlig” mobil ska riskera motsvarande 12 000 kronor (ohyggligt mycket för en tanzanier) i böter eller minst ett år i fängelse.

Jag tänker genast; Något liknande borde införas i Sverige! Kriminella, som numera tycks skjuta, spränga och bränna i en ständigt ökande omfattning torde vara frekventa användare av oregistrerade SIM-kort i mobiler där samtal och mess kan ske utan att någon vet vem som ringt eller messat.

Integritetsivrare lär inte hålla med mig men jag anser att kan en ganska enkel lagändring göra att flera oskyldiga får leva långa liv samtidigt som kriminella får sin tillvaro en smula mer komplicerad så vore mycket vunnet samtidigt som tryggheten i samhället skulle öka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar