19 augusti 2019

Enn Kokk död - Chansen till vinst i Melodikrysset ökar!


Jag har aldrig haft någon som helst relation till Enn Kokk - mer än en.
Den socialdemokratiske partimedarbetaren, tillika Birgitta Dahls make, har gått bort läser jag i media. Han blev 82 år.

För mig var han en nagel i ögat!

Varje lördag, i stort sett varje lördag i alla fall, strax efter lunch, avslöjade han, på sin blogg, facit till veckans Melodikrysset.

Under flera år var jag en trogen lösare av krysset. Jag tycker att frågesport i allmänhet och musikfrågesport i synnerhet är kul.

Jag sätter min heder i att inte fuska utan försöker lösa frågeställningarna på egen hand.

Så fungerar det inte längre.

I takt med att social media utvecklats och att googlandet i parti och minut anses vara okej så är det inte längre givet att alla som kunskapstävlar gör detta på lika villkor.

En liten sökning, en tjuvtitt på grannen eller hundvalpsliknande, vädjande, ögon får folk i min närhet att avslöja svar på klurigheter som vore det alldeles naturligt. Jag hatar det!

Melodikryssets programledare och krysskapare Anders Eldeman ställer ibland hyfsat långsökta frågor som kan vara svåra att googla fram svaret till. Den som helt på egen hand klarar av dessa frågor brukar kunna känna en viss stolthet i dessa lägen. Om det inte vore för Enn Kokk!

Jag tror att det är många som på lördag kommer att ha svårt att lösa Melodikrysset. Det är många som förgäves kommer att kolla Enn Kokks blogg på jakt efter svaret till just den där svåraste av frågor.

Kanske är det nu det är dags för mig att kliva på lördagsförmiddagarnas musiktävling igen? 

Det lär hur som helst vara färre som skickar in rätt lösning och den mikroskopiska vinstchansen blir någon promilles procent högre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar