Trots en hyfsat ansenlig mängd med levnadsår bakom mig så kan jag
konstatera att jag aldrig bott i en bostad där det funnits diskmaskin. Jag har
sedan jag blev vuxen och flyttade hemifrån aldrig känt något behov och finner
det ganska terapeutiskt avslappnande att handjaga disken.
Har jag haft middagsgäster så står jag vid diskbänken på
nattkröken för det skulle aldrig falla mig att lämna staplad disk på diskbänken
till en annan dag. Det har heller aldrig hänt – kalla mig gärna präktig.
Det har nu gått fyra år sedan Svanenmärkningen försvann från
rikets mest säljande handdiskmedel, Yes. EU skärpte klassificeringen av vissa tensider
som finns i kemiska produkter. Tillverkaren Procter & Gamble hade tidigare
fått Svanenmärkningen för att de skulle få tid att finna ersättare till de miljövidriga
tensiderna. Detta gjorde aldrig företaget och Svanenmärket drogs därför
tillbaka.
I dag bär Yes-flaskorna den obligatoriska varningstexten: ”Varning.
Orsakar allvarlig ögonirritation. Skadliga långtidseffekter på vattenlevande
organismer.”
I Greta-tider är det inte okej att vi allesammans, även jag,
fortsätter att köpa diskmedlet som skadar oss själva och vår omvärld.
Men!
Trots att mänskligheten på allvar funderar på att försöka
sig på en bosättning på Mars så tycks det, anno 2019, vara helt omöjligt för
tillverkare av diskmedel att finna fram till produkter som diskar rent, i alla
fall lika rent som Yes.
Jag har ägnat en del tid under det senaste året åt att testa
alternativ som står till buds. Att få en lasagne-form skinande ren lyckas inte
med mindre än att Yes-flaskan får komma till nåder.
Andra diskmedel är antingen så parfymerade att även en
icke-astmatiker kan få problem med luftvägarna eller så är diskmedlen så
ekologiska, biologiska och ”naturliga” så att absolut ingen som helst skillnad
går att se mellan en odiskad och en diskad tallrik.
Jag tänker att regeringen borde satsa forskningspengar på
området och det borde samtidigt ligga i diskmedelsproducenternas intresse att
få fram naturvänliga produkter som gör det de borde, nämligen diska rent!
Så länge det nuvarande innehållet i Yes gör att flaskan
stoltserar med texten ”Sveriges mest sålda diskmedel” så är det bara att inse
att vi har långt kvar i kampen om en framtida bättre miljö!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar