22 september 2019

Går Thomas Cook i konkurs fäller jag en tår men sörjer inte!


Inom ett dygn kommer vi att veta om en av världens största konkurser inom resebranschen är ett faktum.

Thomas Cook, där svenska arrangören Ving, danska Spies, finska Tjäreborg och kryssningssäljaren Globetrotter ingår, står inför sin största kris någonsin.

Som anställd vid Spies under början av 1980-talet, under Simon Spies ledning, var Ving-anställda min värsta fiende. Vi hälsade aldrig på varandra när vi möttes på Palmas flygplats för att ta emot resenärer som kom med Scanair- och Conairflighter.

Scanair blev Premiair som blev Thomas Cook Scandinavia. Än i dag är det många av mina dåtida kollegor som flyger för Thomas Cook. Jag känner för dessa trogna medarbetare och tycker att det skulle vara förfärligt om all deras kunskap och erfarenhet från och med i morgon skulle visa sig vara betydelselös.

Samtidigt tänker jag, ganska så illasinnat, att det vore skönt om koncernen fick somna in.

Som charterresenär hos Ving har jag haft det fantastiskt. När allt fungerar som tänkt så har det varit toppen. Det är när något går snett som det visar sig att Thomas Cook Scandinavia och Ving genom åren lämnat en hel del att önska.

Flygbolaget anser att dansk lag står över EU´s dito och vid reklamationer har flygbolaget endast erbjudit en struntsumma i ersättning till misshandlade passagerare, något jag bloggat om tidigare och som Allmänna Reklamationsnämnden flera gånger påtalat.

Är sagan Thomas Cook över i morgon vid den här tiden så lär det bli betydligt dyrare för semestrande skandinaver som söker efter paradis. Åtminstone till en ny koncern visar sig ha kapacitet att möta TUI på marknaden.

Det är dramatik på hög nivå det som nu sker. Många solsugna svenskars vintersemester kan, om bara några timmar, visa sig vara spolierade.

Att som Ving´s kommunikationschef Fredrik Henriksson försöka lugna svenska resenärer, som han gör till SR Ekot, genom att säga att resegarantin gäller är knappast någon tröst för de som redan bokat och sett fram emot sköna dagar på en paradisstrand. Att hitta en ny resa lär knappast bli lätt för dessa resenärer och hur lång tid det tar innan dessa kan få ut sina pengar vid en eventuell konkurs vet väl ingen?

Det som en gång var så bra har misskötts in absurdum. Somnar Ving, Globetrotter, Spies och Tjäreborg i morgon kommer jag att fälla en tår. Mest för Spies och Tjäreborg, vars krig på 60-, 70- och början av 80-talet var på lika villkor men där vi som arbetade ändå hälsade på varandra.

Jag kommer dock inte att sörja särskilt länge om konkursen är ett faktum. Thomas Cook har sedan länge förbrukat allt mitt förtroende.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar