15 september 2019

Måtte Wolodarski ha fel om elsparkcyklarna


I dagens DN skriver chefredaktör Peter Wolodarski en krönika med rubriken ”Sluta hata elsparkcykeln, den är här för att stanna.”

Jag hoppas innerligt att Peter har fel!

I den stadsdel där jag bor, och som ligger utanför tullarna, finns mängder med elsparkcyklar slängda i buskage, lämnade mitt på gångvägar och åkandes med dårar bakom styret trots att cyklarna påstås ha en begränsning i användandet utanför innerstan.

Wolodarski försöker i sin krönika leda i bevis att tiden då alla äger det de någon gång behöver är förbi. Visst, det är skrämmande att en personbil bara används 4 % av tiden och står parkerad övrig tid.

Men att därifrån dra slutsatsen att vi alla borde ha grannsamverkan om verktygslådor, idka klädbyten med varandra och byta sängar med grannen är att dra det hela för långt.

När Peter exemplifierar med det svenska fenomenet med en gemensam tvättstuga så inser jag att han verkligen är ute och (spark-) cyklar.

Jag tror inte att jag överdriver om jag påstår att alla som bor i fastigheter med gemensam tvättstuga någon gång fått fullständigt spader när de klivit in för att tvätta. Det handlar inte bara om ludd i tumlaren utan om att vi människor faktiskt är diametralt olika och värdesätter olika saker. En del gillar att lämna en snygg tvättstuga efter sig medan andra inte en för ett ögonblick kontrollerar att de lämnar efter sig ett gemensamt utrymme i hyfsat skick.

Även om jag sällan har användning för en skiftnyckel så har jag en sådan i min alldeles egna verktygslåda. Jag skulle inte för ett ögonblick lita på att det alltid fanns en fungerande sådan i ett husgemensamt verktygssortiment. Kan folk lämna en tvättstuga i upplösningstillstånd så torde en trasig eller frånvarande skiftnyckel bara vara toppen på det isberg som skulle kunna driva mig till en sluten avdelning med rum som har madrasserade väggar.

Jag hoppas att framtiden kommer att visa att Wolodarski hade fel och att elsparkcyklarna bara visar sig vara ännu en kortlivad nyck.

Jag kommer i alla fall att fortsätta att ”hata” de så kallade fordonen och, när de inte ligger slängda på olämpliga platser, deras på många sätt rubbat oansvariga förare och ägare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar