27 juli 2019

"Burgare" och "ost" borde inte få vara veganska!


I Kanada rasar sedan en tid en het strid mellan köttproducenter, veganer, kaféägare och krögare.
Canadian Food Inspection Agency, CFIA, kräver att en burgare ska innehålla kött och ost ska innehålla, just det, ost!

CFIA har ålagt serveringar i landet att sluta kalla en vegansk burgare för ”burgare” och att en ost gjord på cashewnötter inte får kallas för ”ost” på menyn.

Stridens vågor går höga. Någonstans kan jag tänka att CFIA gör rätt som framhärdar.

Visst, vår köttkonsumtion borde minska och kossor kanske är miljövidriga kreatur men språkmässigt är jag av en generation där en biff är en köttbit och en cheddar är gjord av mjölk!

Den senaste utvecklingen i Kanada är att en kaféägare, veganfantast, nu har satt sig till motvärn mot myndigheternas förslag att hon borde kalla sin ”cheddar cheese”, gjord av cashewnötter, för ”cheese alternative.” Kaféägaren menar att hon skulle förlora kunder på att deklarera sina maträtter som ett ”alternativ.”

Just denna hennes ståndpunkt är det som får mig att tänka att hon inte törs stå upp för de produkter hon vill sälja utan helt enkelt blåsa kunder som förväntar sig något annat än det de serveras.

Häromdagen skulle jag grilla hemgjorda burgare, riktigt köttiga sådana som ju är så goda, men var alltför lat när jag stod i min livsmedelsbutik och tog ett paket ”Hamburgerost med cheddarsmak” från den stora butikskedjans eget märke.

Först i dag reflekterade jag och kollade förpackningen där det fanns ett antal så kallade ostskivor kvar. Det visar sig att produkten består av 40 % ost medan resten är kemikalier av varierande slag, smältsalter, emulgeringsmedel och gud-vet-vad.

En av hamburgerkedjorna i Sverige säljer ”Plant beef” medan en annan kallar sina vegetariska biffar för sådant som ”Rebel Chicken.” Javisst, kanske är det rebelliskt att kalla en växtbaserad pippi för pulla men är det konsumentvänligt, om än i klimatets namn, att förvirra? Jag är inte alls övertygad!

Det är dags för Livsmedelverket att sätta ned foten i ämnet för annars vet vi snart inte skillnaden på en rödbetsbiff och en Biff á la Lindström eller en äkta och en "alternativ" cheddarost!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar