26 december 2018

Thomas Cook imponerar inte med hjärtat i den stockholmska julluften!


Torsdag den 23 aug 2001 avgick, den rutinmässiga, flygningen med Air Transat flight 236 från Toronto med destination Lissabon. Maskinen var en Airbus 330-243.

Den just rutinmässiga flygningen blev en smula mindre rutinmässig när flighten, p.g.a. en bränsleläcka orsakad av undermåligt underhåll, befann sig över Atlanten när soppan tog slut!

Kapten Robert Piché, erfaren i konsten att glidflyga flygplan, lyckades, tillsammans med sin Co-pilot Dirk de Jager, manövrera ned den stora fågeln i en mer eller mindre kontrollerad nödlandning på ögruppen Azorerna. Herrarna bakom spakarna räddade därmed de 293 passagerarnas och 13 besättningsmännens liv!

En omfattande utredning följdes och lika omfattande orders gick ut från Airbus till alla de bolag som använder företagets flygplan. Kolla läckor, åtgärda enligt order etc var kommenderingarna som strömmade ut.

Exakt samma flygplan har denna annandag fått medial uppmärksamhet då det flugit över Stockholmsregionen och då format ett hjärta! Många har, en smula sent, jultindrat och tagit till sig dagens kapten Dan Hansens joller om att det är ändå bara jul en gång om året och ”tra-la-la-blaha-blaha”. 

Just nu leasas flygplanet av det stora skandinaviska charterbolaget Thomas Cook Airlines Scandinavia.

Jag har tidigare haft synpunkter på Thomas Cook Airlines. Ett par resor med det från det engelska syskonbolaget inlånade flygplanet med registreringsnummer G-OMYT, som även denna vinter flyger semestrande svenskar till Asien och Västindien, tillhör ett par av de upplevelser som jag helst skulle vilja förtränga men som ännu lever kvar i min måttliga flygrädsla.

Jag tänker att många säkert uppfattar det som ”gulligt” när flygkaptener gör hjärtan över huvudstäder med hjälp av sin mekaniska leksak.

Själv anser jag dock att dagens ”målning” knappast hör hemma högt uppe i luften över min stad. Det konstnärliga (?) arbetet väcker frågor om säkerheten vid Thomas Cook och bolagets piloter borde hålla sig för goda för att ägna arbetstiden åt hjärtformationer!

Mitt hjärta är så mycket mera värt än Thomas Cooks!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar