6 december 2018

Scandic Hotels ocker-saltar barnotan!


Nu är jag inte den som springer ute på ”lokaler” och förlustar mig i tid och otid. Just den tiden hör liksom till en förgången dito, då after work och ”ska du inte med och ta en öl” hörde mer till självaste reglerna i stället för undantagen.

Därför har jag numera dålig koll på prislistorna i barer i allmänhet men någonstans, långt därinne i det mörkaste av sunkiga barhäng, tänker jag att det måste ju vara kundvänligt att inte ha så höga priser så att kunderna snarare sjappar än tar en till!

När min arbetsgivare häromdagen skulle bjuda sina anställda på julbord så var vi många som tänkte oss ett glas, eller tre, innan sillar, skinkor och knäckar skulle sätta igen tarmsystemen.

Här gällde det att finna en bra bar belägen på ett inte alltför långt avstånd från det dignande julbordet. En bar där många kunde få plats utan att trängas, gärna med trevlig stämning och serviceminded personal.

Valet föll på ett i huvudstaden centralt beläget hotell tillhörande den välkända Scandic-kedjan. På hemsidan gick att läsa att hotellets barer är ”perfekta” för en after work eller annan typ av sammankomst glada och förväntans fulla kollegor emellan.

Sagt och gjort; Många var vi som samlades till en stunds mingel före frosseriet.

Jag själv började kvällen, så långt i alla fall den sedan länge emotsedda, med att beställa ”en öl och en Jäger.”

När kontokortsläsaren åker fram framför mina ögon stod där varken 120, 150 eller 180 kronor.

228 (j-la) kronor avkrävdes jag!?!

228 kronor? Helt ärligt? Hur kom ni ens fram till summan på Scandic? Hade ni festat på skumma svampar innan prislistan fastslogs?

Scandic kommer absolut inte att se mig som bargäst igen och troligen inte särskilt många av mina kollegor heller.

Att hotellkedjan dessutom tillåter att gäster belamrar barplatser med att arbeta på sina laptops utan att beställa ett enda dugg är självklart en försvårande omständighet för oss som åtminstone hade något pris-ockrat i glasen men tvingades stå under besöket.

Nästa år kommer jag att föreslå för mina kollegor att vi förfestar långt ifrån utsugande hotellbarer från helvetet! Scandic kommer knappast att vara mitt förstahandsval när jag nästa gång ser fram emot en fin hotellvistelse och minnesvärda upplevelser!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar