9 juni 2018

Mallorca - Politiker stoppar turister på vackraste halvön!


För 36 år sedan arbetade jag som reseledare på Mallorca. Det var en tid då nordiska charterresenärer inte hade så stor erfarenhet av att klara sig själva och reseledarens arbete var hårt och uselt avlönat kneg med sex dagars arbetsvecka.

Den sjunde dagen ägnades oftast till tvätt av uniformsattiraljer samt en helvetes massa sömn då sömnkontot ofta hade illröda siffror.

Några gånger emellanåt, när jag kände mig hyfsat pigg men likaväl behövde rekreation långt från gäster som önskade information om sådant som inte föll på en ung reseledares axlar att känna till, så hyrde jag bil och begav mig upp till nordöstra hörnet av den vackra ön.

Halvön Formentor sträcker sig ut i havet och har höga berg och djupa dalar som störtar sig ned i havet.

En klar dag går det att se grannön Menorca från Formentors klippor.

Här kunde jag lätt tillbringa en heldag bara genom att titta ut över det vidsträckta blå från en avlägset belägen klippa utan en enda annan människa inom synhåll.

Längst ut på Formentor-halvön ligger en fyr och den spektakulära vägen ut till fyren har genom åren varit minst sagt populär för turister från allsköns länder.

Nu läser jag, i lokaltidningen Diario de Mallorca, att politikerna i staden Pollença, som Formentor tillhör, beslutat att den alltmer intensiva biltrafiken, som gjort att halvön blivit en parkeringsplats under senare år, helt sonika ska förbjudas.

Under dagtid, mellan 09.30 och 19.00, blir det tvärnit för den bilförare som önskar ta del av allt det vackra.

När jag en dag återvänder till ön som kom att betyda så mycket för mig så får det bli en sommarnatt i stället, på klippan som för 36 år sedan var bara min!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar