9 juni 2018

Inför demenstest för körkortsförnyare!


Någonstans – för några år sedan – läste eller hörde jag att en åldersstigen person som kör upp på en motorväg i fel färdriktning troligtvis har en så långt framskriden demens att personen bara har fragmentariska minnen och plötsligt finner sig vara tillbaka på vänstertrafikens tid.

Jag påminns om detta när jag finner en artikel på den japanska, engelskspråkiga, nyhetssajten Japantoday. Att nyheten inte fått genomslag i Sverige kan jag bara skylla på usel nyhetsvärdering hos våra nyhetsredaktörer!

Japan Today berättar att från ifjol råder hårdare regler för den som vill förnya sitt körkort. 

Lagstiftningen kräver numera att den som vill förnya sitt körkort i Japan vid behov måste testas för eventuellt begynnande demens.

Av dryga två miljoner testade sedan lagen trädde i kraft visade sig 57 000 vara mer eller mindre dementa.

1 892 fick sina körkort indragna medan dryga 16 000 frivilligt avstod från att kräva nytt körkort. 

4 500, som envist ändå ville förnya ”lappen”, stoppades och nekades att göra detta.

Jag tänker att den japanska lagstiftningen sannerligen borde omsättas i jordens alla länder!

Alla de människoliv som skulle kunna sparas är värda så mycket mer än att ”Moster Augusta” ska kunna ta bilen till dagverksamheten på hemmet hon inte vill flytta till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar