25 december 2020

Bannlyst flygbolag i svenskt luftrum på juldagen

Att flygtrafik från och till Mellanöstern och Asien använder svenskt luftrum är dagligen förekommande och ingenting konstigt.

Att Pakistan International Airlines (PIA) gör det är däremot märkligt.

Efter en olycka i somras då en av bolagets A320 kraschade i Karachi med många dödsoffer som följd visade det sig att var tredje pilot vid landets flygbolag antingen helt saknade licens för att flyga eller hade skaffat sig en sådan på högst tvivelaktiga vägar.

I juni förbjöd EU bolaget att trafikera unionens flygplatser i minst sex månader framåt. Flygsäkerhetsmyndigheten i USA fattade ett liknande beslut.

Under förmiddagen på juldagen passerade PIA:s linje 783 svenskt luftrum på sin väg mellan Karachi och kanadensiska Toronto. Varför Kanada tillåter bolaget är ytterst oklart.

När jag börjar söka information så visar det sig att PIA förvisso blivit bortplockad från EU:s svarta lista men att bolaget inte lagts till på den lista som visar vilka bolag som är tillåtna att trafikera flygplatserna inom unionen.

Bolaget tycks däremot ha tillstånd att passera genom unionens luftrum. På annat sätt kan i alla fall jag inte tolka juldagens passage.

Säga vad man vill – jag är inte pilot – men jag tycker att det är anmärkningsvärt att ett bolag som inte får starta från eller landa på en europeisk flygplats ändå tillåts passera.

Om det fortsatt råder tveksamheter om piloternas utbildning och licensiering så borde inte bolaget ha i europeiskt luftrum att göra överhuvudtaget. Vad händer om en incident inträffar och ett par pajaser i cockpiten till en B777 tvingas försöka nödlanda på en nordisk flygplats?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar