22 november 2020

Palmolja har många namn!

Är du som jag och försöker undvika palmolja i de produkter du köper? Har du någon gång undrat över alla de mer eller mindre kemiska beteckningarna på dina tvålar, schampon, diskmedel mm? Då ska du läsa vidare!

Nyhetsbyrån AP är på väg att, som det verkar i en serie, avslöja fasansfulla uppgifter om vad som sker på palmoljeplantagerna i Asien. Här finner du en fantastisk, skrämmande och trovärdig artikel om vad som sker.

Det är sannerligen inte lätt att värja sig mot produkter med palmolja men det finns också andra exempel på ingredienser som alla borde undvika.

Palmoljan står ju bakom regnskogsskövling som tränger bort det vilda djurlivet.

Lika illa är det med vanilj och rosenträd.

Ni som använder skimrande puder och ögonskuggor borde tänka om. I produkterna ingår ett mineral som heter Mica och som bryts i Indien med barnarbetskraft.

På badbombsförestaget Lush:s hemsida finner jag listan jag sökt så länge:

Ingredienser på innehållsförteckningar och vad detta då innehåller:

Lauryl betaine - Palmkärna, palm och kokosnöt

Sodium cocoamphoacetate - Palmkärna, palm och kokosnöt

Cetearyl Alcohol - Palmkärna

Cetearyl Alcohol och SLS - Palmolja

SodLauroylSarcosinateNP - Kokosnöt, palm, palmkärna

Lauroyl Sarcosine - Kokosnöt, palmkärna

Glycol Cetearate - Palmolja

GMS SE40 - Glycerol monostearate - Palmolja

SSD - Disodium laureth sulfosuccinate - Palmolja

Glyceryl Stearat-PEG100 - Palmkärna

Ammonium Laureth Sulfate - Palmkärna

Sodium Laureth Sulfate - Palmkärna

Sodium Lauryl Sulfate - Palmkärna

Sodium Stearate – Palmolja (Palmoljefri version användes i tvålen Orangutan)

Stearic Acid - Palmolja

Laureth 4 – Palmolja

Jag går ut i badrum och kök och kollar på flera av de produkter som jag använder och måste tyvärr konstatera att samtliga innehåller någon av de ovan nämnda beteckningarna.

Läser vidare på nätet att inte ens en Svanenmärkning är en garanti för att produkten inte innehåller palmolja. Organisationen bakom Svanen anser att det inte finns tillräckligt bra alternativ till en del produkter med den förhatliga oljan.

Jag tänker att vi som kunder nu måste kräva mer och bättre av alla producenter som fortsätter att använda sådant som skändar natur, utrotar djur och tvingar barn att arbeta under slavliknande förhållanden.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Det vore en god start om alla produkter utan palmolja märktes upp som palmoljefria! Ett krav som vore lätt att ställa av våra myndigheter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar