Den som en gång sökt på sittdynor till sommarens utemöbler
dränks därefter om reklam om sådana produkter närhelst han/hon vill kolla in
nyheter, mejl eller vilken sajt som helst. Tills cache-registret och datorns
historia rensas så fortsätter terrorn. Jag kan tycka att detta inte
bara är oacceptabelt utan också oerhört uttråkande. Speciellt om man som jag
redan har köpt nya dynor till balkongen och alls inte är sugen på flera.
Än mer märkligt blir det när företag vi är kunder hos bombar
oss med mejl bara för att vi någon gång handlat hos dem eller är medlemmar i
deras kundprogram.
Att som jag, en medelålders plus-man, få mejl från Firstfeet,
koncernen där Jerns, Din Sko, Ecco, Nilson Shoes, Skopunkten och någon mer
ingår, om att jag nu får finfina priser på vårens sandaletter och att jag, per
automatik, får gratis nagellack till mina tånaglar, känns minst sagt ”sådär!”
Visst, vi lever i en värld där manligt inte längre behöver
betyda manligt och där kvinnligt kan betyda litet vad som helst men ändå? Hur
svårt ska det egentligen behöva vara för företag att bedöma om det är läge att
erbjuda gratis nagellack till en man som inom några år fyller 60?
Undrar om jag ska välja guld- eller silverfärgade
sandaletter till sommarens efterlängtade BBQ-kvällar?
Kanske har vår samtid nått den punkt då jag som man ska
känna mig tacksam över att erbjudas sandaletter medan min kvinnliga kollega
förväntas jubla över ett par kalsonger med gylf till extrapris?
Jag tänker att företag du och jag handlat av borde ha hyfsad
koll på vad vi är intresserade av och då tänker jag att Firstfeet borde ha
insett hur ofattbart korkat det är att skicka ut ett erbjudande om att jag får
gratis nagellack bara jag köper ett par sandaletter. Kalla mig gärna antik!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar