12 april 2019

SAS piloter strejkvarslar men hittar inte till Florens!


Med allsköns tillägg och traktamenten lär en SAS-kapten tjäna i runda slängar 90 000 kronor i månaden. Visst, jag säger inte så mycket om det. Det är ett stort ansvar han eller hon har!

Däremot svider det när piloterna på SAS vapenskramlar och hotar med strejk för att de anser sig tjäna för dåligt!

Ännu värre blir det när jag läser nyheterna från häromdagen då ett SAS-flyg tvingades landa i Bologna i stället för i tänkta Florens. Anledningen påstås vara att någon rutt till Florens inte fanns inprogrammerad i det berörda flyget.

Ursäkta? Rutt inprogrammerad?

Det väcker frågan om vad de egentligen har för sig på flight deck som ger dem rätt att kräva hundra papp i månaden eller mer?

Varför kan en pilot inte flyga till Florens ”för egen maskin” med hjälp av flygledning och hyfsat goda geografiska kunskaper? Vad hade hänt om flygplatsen i Bologna plötsligt tvingats stänga och flyget hänvisats till Florens? Hade kapten och styrman tagit på fallskärmar och hoppat då?

”Välkommen ombord på X2000 som skulle ha gått till Malmö. Tyvärr finns inte Malmö inprogrammerat i lokets maskineri så vi åker i dag i stället till Göteborg” känns knappast som en godtagbar ursäkt.

Jag tror heller inte att min chef skulle uppskatta om jag på hans fråga om en uppgift skulle svara att denna inte finns ”inprogrammerad.”

Jag anser att SAS har en hel del att förklara, inte minst till de av kunderna som känner en smula obehag inför att flyga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar