7 mars 2019

En enkel Hallsberg - Fredericia tack!


För sisådär 30 år sedan arbetade jag några år som konduktör, eller ”tågmästare” som den officiella titeln var, vid SJ.

Anställningen inleddes med ett antal månader i Mjölby, där SJ-skolan låg, och många var de kunskaper som var tvungna att bankas in till utantill-kompetens för att fortsatt anställning skulle vara aktuell.

Bland annat gällde det att kunna pricka ut minsta lilla håla på en blindkarta över Sverige. Vi som var elever i samma årgång skapade egna ramsor för att hålla ordningsföljden rätt på stationshus i Dalarna, Smålandsskogarna och i den norrländska vildmarken. Hur många kan sätta ut Murjek på en blindkarta? Jag kan!

I dag har jag just tittat på de inledande sändningarna från Skidskytte-VM i Östersund och lyssnat till att ”Sändningarna sponsras av: SJ – Tågresor i Norden.”

Mig veterligt kan man i dag köpa biljetter till Köpenhamn, Oslo, Trondheim och Narvik på SJ:s hemsida men så mycket mer blir bekymmersamt.

Att hålla rätt på vad som är Norden, Skandinavien eller något annat är svårt för många.

SJ, en gång sjukligt geografinördiga, tycks ha spårat ur. Om jag nu inte kan köpa en t.o.r. Seinäjoki – Reykjavik och skidskytte-VM:s reklamslogan helt förvånande skulle stämma!?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar