7 september 2018

Snart har jag skruvat klart IKEA-prylar


Säga vad man vill men jag tror mig tillhöra en begränsad skara människor; De som tycker att det är en rolig utmaning att montera ihop saker som kommer från det stora möbelvaruhuset med platta paket.

Efter uträttad shopping under dagen i dag begav jag mig hemåt medelst kollektivtrafiken.

Förutom en hel massa annat fick jag med mig en sådan där liten rullvagn som är behändig att ha i badrummet. Med hjul, för att kunna dra runt vid städning, och med tre hyllor lämpade för duschtvålsflaskor, shampoo och annat man behöver under saneringen så gillar jag konstruktionen och den gamla kärra jag hade borde ha förpassats in i rullvagnshimmelen för lång tid sedan.

På bussen hem synade jag det platta paketet, som inte var särskilt tungt, och tänkte att det, på sedvanligt IKEA-vis, säkerligen innehöll cirka 20 lösa delar som skulle skruvas och muttras samman. Så fel jag hade!

Prisnivån på IKEA är sannerligen inte att klaga på och man vet att det väntar en stunds svettande vid hemkomsten innan nyinköpen fått den form de är tänkta att ha. Svettades gjorde jag redan i varuhuset. Det är något med företagets inköpsställen som får mig att svettas redan då jag tar mig in genom svängdörrarna.

Det lilla paketet med min nya rullvagn bestod av en plastomslagen kartong och vid sprättandet av omslaget så lade jag upp kartongens innehåll på köksbordet och började räkna. Jag räknade. Och räknade.

I åtta plastförpackningar fanns allt (nåja företaget missar fortsatt att på varorna tala om vilka verktyg jag måste ha själv) som allt 43 (japp, fyrtiotre) artiklar! 43? Helt ärligt? För att få en liten rullvagn i badrummet? Skämtar ni?

Dessutom är det nu läge att ställa en fråga om miljöpåverkan med anledning av alla plastförpackningar i den inplastade kartongen!

Nu står den nya rullvagnen dock på sin plats och skiner i all sin prakt. Ett par ur- och omskruvningar efter att ha vänt några detaljer fel blev det dock men jag garvade mestadels.

Med ålderns rätt funderar jag dock över den gång jag i framtiden behöver köpa något större från företaget. Då är det nog läge att ”ringa en vän”, någon som är yngre och just anslutit sig till gruppen ”det är kul att montera IKEA-prylar!” Själv tror jag att jag inom kort begär utträde ur denna sammanslutning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar