6 maj 2018

Eurovision-party hela veckan lång!


Om några timmar börjar veckan som för mig, och många andra insnöade schlagernördar, är en flera dagar lång högtid under året.

Tisdag och torsdag kommande vecka ska agnarna sållas från vetet och 20 låtar ska ta sig från semi till final i Eurovision Song Contest, som i år avgörs i Lissabon efter Salvador Sobrals storseger ifjol.

Kommande lördag, den 12 maj, är det så dags för stor final, dit förhoppningsvis vår egen Benjamin Ingrosso lyckats ta sig. Tror dock att han kommer att få vara mer än nöjd med en topp fem-placering.

Jag själv kommer att umgås under denna intensiva vecka med för mig lika sjukligt insnöade vänner. Under livligt diskuterande kommer vi att tokanalysera alla bidrag, som om vi inte under flera veckors tid redan gjort det och chipspåsarna, dippskålarna och vinglasen kommer att bli många.

Jag tror att vi är många initierade som i år konstaterar att 2018 års ESC har fler utmärkta bidrag än på många år.

Den som frågar mig får veta att jag tror att Israel sopar hem tävlingen i år. Därmed inte alls sagt att det är låten jag gillar allra bäst, även om Netta är briljant när hon framför sitt lands låt som måste reta gallfeber på alla ortodoxa i hemlandet.

Även om min favorit de senaste dagarna klättrat betänkligt på vadslagningslistor så är jag nog lite av en outsider när jag, ur djupet av mitt hjärta hoppas på att ESC 2019 kommer att avgöras i….Tbilisi!

Georgiens bidrag är otroligt vackert, är, som jag påstår, inspelat med en riktig orkester och inga maskiner och männen sjunger som gudar. Det är stämsång på hög nivå men då jag nu sett ett par liveframföranden av gruppen så påstår jag att de kommer att fixa skönsången utan falska infall.

Slutet på låten är magnifik och ger mig fortsatt rysningar efter ett hundratal genomlyssningar.

Till alla ESC-vänner jorden runt önskar jag ”Happy Eurovision” och må bästa bidrag vinna i år, precis som ifjol och många andra år!

1 kommentar:

  1. En av årets bästa veckor, och håller med om att det var ovanligt många bra bidrag som deltog i årets upplaga av ESC och visst vann rätt låt! Hon retar nog gallfeber på fler än de ortodoxa ...

    Hur som helst så var det skrämmande att läsa de många hatfulla kommentarer som skrevs om Netta efter segern i Lissabon. Dels om henne som person, hennes utseende, bidraget med kycklingljuden (som hon vid flertal tillfällen har berättat vad de associerar till ...), men dels till stor del om Israel som stat, Jerusalem och dödandet av palestinier.

    Återigen anser jag politik inte på något sätt hör hemma i ESC, som är en tävling som ska förena folk genom musiken.

    Att dessa vidriga kommentarer också får ligga ute i många timmar - ibland dagar innan de förhoppningsvis tas bort - är lika skrämmande det.

    Netta, you are a beautiful creature! Skit i alla elaka kommentarer och var stolt över din seger.

    SvaraRadera