25 oktober 2020

SL väljer kundfientlighet framför logik!

Ända sedan det blev allvarligt läge med Covid-19, i mars månad, har jag försökt att fullt ut följa Folkhälsomyndighetens anvisningar och råd trots att de flesta medmänniskor helt tycks ha upphört med avståndstagande etc.

Till exempel försöker jag att undvika kollektivtrafiken så mycket jag kan. Min arbetsgivare tvingar mig fortsatt att visa mig på arbetsplatsen minst en dag i veckan för att ”socialisera” men i övrigt jobbar jag hemifrån.

Att köpa ett månadskort på SL skulle därför ha varit en direkt förlustaffär med extremt dyra resor. Jag skaffade mig därför så kallad ”reskassa.”

Ca 25 meter från porten där jag bor finns en busshållplats med en busslinje som tar mig till mitt favoritsnabbköp, där jag handlar på så udda tider som möjligt. Förutom de sällsynta resorna till jobbet, som sker i vidrigt fullbelamrade t-banevagnar, så är bussresorna de enda jag utnyttjar när det gäller kollektivresande.

Jag skulle med glädje blippa min reskassa men sedan framdörrarna på bussarna stängdes och SL inte brydde sig om att flytta kortläsarna så erkänner jag – det har blivit ett antal gratisresor.

Jag har full förståelse för att SL förlorat stora pengar på gratisåkandet men i stället för att flytta kortläsarna så skärps reglerna nu på onsdag; Med oblippad biljett blir det inga resor med mindre än att du riskerar en böteskostnad på 1550 kronor!

I mitt, och jag antar en ohygglig mängd andras, fall innebär detta att jag måste gå till en t-banestation för att blippa min reskassa innan jag återvänder hem för att kliva på bussen.

Jag har inte särskilt långt till t-banestationen, ca 800 meter, men jag tänker att de som bor utanför storstadsområdet omöjligt kan ordna så att de har en giltig biljett vid påstigandet.

Alternativet enligt SL är att skaffa mobilt bank-id och köpa biljett via en app.

Tro mig; Jag kommer aldrig att göra några som helst ekonomiska transaktioner via min mobil – dessa gör jag via min dator som har ett kraftigt antivirusskydd installerat. Jag lever i övertygelsen att alla som swishar och uppger kontokortsnummer på, högst sannolikt, övervakade mobillinjer förr eller senare kommer att se sina konton länsade.

Tills det att SL kan se till att vi som vill kan betala med våra reskassor vilket färdmedel vi än väljer så borde företaget dra tillbaka sitt direkt kundfientliga påhopp.

I virustider är det lämpligt att så många som möjligt gör sitt bästa – på alla sätt. SL har på inget sätt tänkt klart. Gör gärna det SL!

2 kommentarer:

  1. HejJens! Jag håller helt med dig. Har "kommunicerat" med SL om problemet med att inte kunna blippa, och att många inte kan åka till City eller till en pendeltågs-station för att få tillbaka saldot på reskassan, men deras svar är som vanligt Goddag Yxskaft! Har även skrivit till dem om nyinsatta linje 76X som inte ska finnas med i Reseplaneraren och inte ha en tidtabell! Hur ska man få kunna planera sin resa!
    Gillar verkligen dina tyckerier. Anki Klefelt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anki! Kul att du gillar vad jag skriver och kul att vi i detta fall har samma åsikter!

      Radera