21 maj 2020

Kolla färdiga lunchmackan - den kan vara importerad!


När det är en ledig dag brukar jag ofta unna mig en rejäl sovmorgon. Följden blir att frukosten mer eller mindre hamnar framåt lunchtid och att lunchen helt utesluts från dagsprogrammet.

Det brukar bli något mindre, en macka eller som idag, en liten wrap, som får ersätta lunchen.

Stående framför kyldisken med sallader, mackor och annat i min livsmedelsbutik föll ögonen på en förpackning med rubriken ”Tuna pepper sauce wrap.” Den såg både lagom ut i storlek och spännande så den fick slinka ned i min varukorg.

Inte förrän jag kom hem insåg jag att bäst-före-datumet låg hela åtta dagar framåt i tiden.  

Jag tänkte: Hur mycket kemikalier måste inte en livsmedelsprodukt med fisk, färska grönsaker och annat innehålla om den anses ätlig i slutet av nästa vecka? Kollade innehållsförteckningen men kunde dock inte finna någonting annorlunda mot vad jag gör på motsvarande produkter.

Vad jag däremot fann på etiketten var att min wrap för dagen inte tillverkats i Sverige! EAN-koden börjar på 57 som visar att produkten tillverkats i Danmark.

Företaget Food Collective visar sig vara hemmahörande i Köpenhamn. Deras hemsida finner du här.

På hemsidan stoltserar företaget med att ha ICA, Hemköp och Willys i sitt kundstall och att de levererar sina produkter över hela Danmark, Norge och Sverige.

Ursäkta – finns det ingen tillverkare av färdiga mackor i Sverige längre? Varför köper våra butikskedjor inte in denna typ av produkter i sitt närområde?

Hur förklarar våra stora butikskedjor de mycket långa transportsträckorna? Vad hände med miljötänket?

Det är så att man blir mörkrädd!

Hur min wrap smakade? Inte något vidare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar