4 april 2020

SL ber oss stanna hemma - vi är många som inte kan det!


I mejlutskick och annonser meddelar SL, kollektivtrafikföretaget i Stor-Stockholm:
”Vi är här för dig som måste resa. Om du har en viktig samhällsfunktion så välkomnar vi dig ombord. Om du inte har det så ber vi dig att undvika att resa med oss just nu.”

Jag har full förståelse för uppmaningen men ställer mig själv samtidigt frågan: Hur tänkte ni?

Jag anses ha en samhällsviktig funktion men min arbetsgivare kan tyvärr inte erbjuda anställda bärbara datorer i tillräcklig mängd. Jag, och många andra som skulle ha kunnat arbeta hemifrån, tvingas därför ut i tunnelbanor, pendeltåg och bussar.

Jag har därför under veckan som gått försökt att nyttja lokaltrafiken på de mest udda tider för att finna fram till när det är säkrast att resa.

Att stiga upp extremt mycket tidigare än vad jag brukar är inte framgångsrikt: 
T-banevagnarna är fulla med byggnadsarbetare, låglönetagare och, som jag tror, svartarbetare. Alla vill kunna betala hyra och tillse att de själva och deras familjer får mat på bordet.

Senaste veckan tycks människors behov av att följa myndigheternas uppmaningar om att stanna hemma dessutom ha fått ett bakslag. Det snoras, hostas och svettas i en allt högre frekvens än tidigare.

Det är synd att medmänniskor inte tycks förstå allvaret i den situation vi nu befinner oss i.

Att SL uppmanar folk att inte resa anser jag dock inte är deras uppgift. Särskilt inte som företaget samtidigt vägrar återköp av långtidsgällande färdbevis med mindre än att en galen avräkning sker från den erlagda avgiften.

Det måste falla på våra valda politiker att tillse att människor ges ekonomisk möjlighet att stanna hemma. 

Samtidigt måste alla människor i Sverige tänka efter: Måste jag ut i kollektivtrafiken? Är mitt arbete samhällsviktigt? Är det värt att riskera andra människors liv bara för att jag, egotrippat, beger mig ut i kollektivtrafiken?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar