4 november 2019

SR Ekot yrar okunnigt om homosexuella, HIV och droger!


I något som kan vara SR Ekoredaktions bottennapp för året berättas om att problemen med kemsex blir allt värre. Det handlar om att homosexuella män i större omfattning än tidigare börjat använda tyngre droger för att orka knulla runt med allt och alla.

Ekot vinklar det hela till att HIV sprider sig och de gör det på ett sätt som vill få oss att tro att ökningen av HIV-smittan är dramatisk.

Det visar sig att på Venhälsan, en mottagning främst för män som har sex med män, i huvudstaden så har tio personer under det senaste året ha visat sig bära på HIV på grund av droganvändning, enligt inslaget i Ekot.

Något framläggande av bevis ägnar sig inte Ekot åt och uppenbarligen tänker reportern att skrämselpropaganda är bästa medlet för att åstadkomma ett potentiellt journalistpris.

Vi får inte veta hur många som i ett rus av alkohol struntat i kondomerna och blivit smittade.
Inte heller berättas det om den typ av medicinering som finns i dag och som gör att HIV inte längre är en dödsdom. Mediciner som i många fall gör att smittan inte ens är spårbar i blodet hos de som faktiskt blivit smittade.

Det finns också en medicin, PreP, att ta i förebyggande syfte för promiskuösa människor eller för de som på annat sätt anses vara i farozonen, som gör att risken att bli smittad är mycket liten.

Ekots inslag är, påstår jag, rent stigmatiserande för drabbade, inte bara för bögar utan för alla de som smittat på annat sätt än via sex, t.ex. inom vården och för alla de unga killar som är på väg ut ur garderoberna.

Tidningen QX har i ett par artiklar, till skillnad från SR Ekot, fattat vad det hela handlar om, nämligen just droganvändningen som riskerar att bli en ny slags AIDS-grav för många bögar.

De tunga droger som alltfler använder gör att de slutar att helt ta hand om sin hälsa, ibland slutar att käka och ägnar hela helger åt jakt på mer droger och flera påsättningar.

Att QX väljer att använda det amerikaniserade ”chemsex” i stället för en svenskare variant skrattar jag bort. Det tyder på att tidningen förstått att det är många ”drama queens” som inte skulle begripa annars.

Jag var med i svängen på den tiden då många vänner gick bort i mitt livs värsta farsot som ingen då riktigt visste vad det handlade om.

I dag är jag inte rädd för ”hiven” men jag är ofattbart bekymrad över de som nu prövar sin sexualitet i en alltmer neddrogad tillvaro.

Har SR Ekot brustit i den saklighet som krävs av public service? Jag vet inte säkert men eftersom frågan gnager i mig anmälde jag inslaget till granskningsnämnden. Jag fick tyvärr inget gehör för min anmälan. Det hindrar mig dock inte från att även fortsatt tänka att inslaget var ett riktigt bottennapp för SR Ekot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar