1 november 2019

Schlagerstjärnan du inte visste fanns!


Om jag påstår att det finns en kvinnlig artist som tjänar mer stålar än Céline Dion och hamnar på affärstidningen Forbes tio i topplista som enda icke-nordamerikanska över världens bäst betalda sångerskor och jag samtidigt påstår att du aldrig hört talas om människan – skulle du tro mig då?

Kanske tänker du att det måste handla om någon asiatisk megastjärna?

Som schlagerfantast trodde jag att jag kände till de som är värda att känna till inom denna genre. Så fel jag hade.

Jag, som fortsatt läser morgontidningen i pappersform, inser att den kunskapskälla som journalistiken ibland är ger mig nya aha-upplevelser om och om igen.

DN:s Tysklands-korre Lina Lund skrev i februari en krönika med rubriken ”Därför har du aldrig hört talas om den tyska superstjärnan.” Jag läste, förundrades och rev ur texten, som sedan dess fått ligga till sig – alltför länge.

Helene Fischer är sångerskan jag, och jag tror de allra flesta utanför Tyskland, totalt har missat. Nu är denna fadäs åtgärdad och jag har på senaste tiden haft nöjet att lyssna på flera av Fischers CD-skivor – ja, jag köper fortsatt sådana, kalla mig gärna antik!

Anledningen till hennes oerhörda storhet i Tyskland är förstås att hon sjunger de flesta av sina låtar på just tyska. Hon har även gjort engelska versioner av flera hits men hennes tyskhet tycks ligga henne i fatet.

När jag läser på mer om denna megastjärna får jag lära mig ännu mer om sådant jag inte, heller, visste.

Fischers föräldrar var så kallade Volgatyskar.

Katarina den Stora, Katarina II, fick under slutet av 1700- och början av 1800-talet stora grupper tyskar att emigrera till det kejserliga riket. Katarina såg detta själv som en möjlighet att utveckla landet och många av tyskarna erbjöds mark och privilegier.

Under andra världskriget deporterades 450 000 Volgatyskar till Sibirien, Kazakstan och Centralasien. Borta var sedan länge alla de privilegier gruppen haft.

I Krasnojarsk, tredje största stad i Sibirien, föddes 1984 Helene Fischer, dotter till idrottsläraren Peter och ingenjören Maria.

I slutet av 1980-talet migrerade stora mängder Volgatyskar hem till Tyskland innan Tyskland några år senare stängde möjligheten. Familjen Fischer hann ta chansen innan det var för sent.

Resten är, i alla fall för Helene Fischer, en slags framgångssaga som saknar motstycke.

Tack Lina på DN för att du gav mig ännu en schlagerstjärna att digga i avvaktan på kommande Mello- och Eurovision-upplevelser. Att jag dessutom nu får träna min inlärda skoltyska ser jag som en finfin bonus!

För den som vill lyssna på en av Helene Fischers största hits, "Atemlos durch die Nacht", så kolla här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar