16 juni 2019

Spår 26 på København H gör staden mindre wonderful!


Just hemkommen från Köpenhamn kan jag konstatera att staden och dess invånare verkligen är ”wonderful!”

Men det finns ett undantag – ett avgrundsdjupt mörker troligen inrättat av någon ”danskjävel” som i missriktat hat mot glada svenskar på besök beslutat att dessa ska drabbas av: Spår 26! Läs vidare så får du veta mera.

Jag gillar att resa med tåg och jag har försökt tänka att om en flygresa bara tar ca en timme så slår tåget ut flyget på sträckan. Jag tänker transfertider, säkerhetskontroller och noll tid till lugn och ro, en god bok eller rent av arbete gör att tåget vinner alla dagar i veckan.

När jag nu skulle besöka en av mina favoritstäder i världen, Köpenhamn, så var valet därför lätt. I Thunbergska tider som dessa så tänkte jag att det är upp till bevis när det gäller kortflygningarnas onödiga miljöpåverkan. Jag bokade biljetter i god tid och kunde därför unna mig första klass med X2000 tur och retur för under tusenlappen och då ingick även frukost i ena riktningen.

Tänk dig att du köper en X2000-biljett till Stockholm och att du, när du kliver av, finner dig stå på en av de nedlagda perrongerna vid Karlbergs f.d. pendeltågsstation. Tänk dig vidare att när du ska resa hem från huvudstaden och kliver in i centralhallen finner att det står att ditt tåg går från samma perrong, ca 15 minuters promenad bort. Skulle du inte smälla av? Jo, det skulle du! Precis så här är det i Köpenhamn!

När jag klev av på København H så funderade jag genast på var jag hade hamnat? Jo, på spår 26, spåret från helvetet beläget halvvägs ut i förorterna. Trots att jag har ett hyfsat lokalsinne och tror mig ”kunna” Köpenhamn så tog det en stund innan jag kunde fixa till lokalsinnet. Tack Tivoli för ert höga torn som syns lång väg.

Vid hemresan, när jag klev in på Köpenhamns centralstation fann jag att mitt tåg hem skulle avgå från samma, eländiga, spår 26. Skyltar kunde meddela att detta låg ca 15 minuters promenad från centralhallen.

Jag vet ju inte säkert men jag påstår att det var ganska många som aldrig hann med tåget, som avgick på sekunden i rätt tid. Har du bagage, är äldre, har småbarn osv. så är en 15 minuters promenad inte vad du förväntar dig när du glider in på stationen 10 minuter före avgång. Det är ju liksom finessen med tågresande att du inte behöver vara på plats timtals i förväg!

Från huvudentrén på Köpenhamns central ska du ned på en av de ”vanliga” perrongerna, gå densamma så långt som möjligt, ta dig upp för en trappa, korsa en hårt trafikerad gata och sedan ned för en trappa igen. Vips är du ute i den Köpenhamnska motsvarigheten till Hagalunds bangård. Där finns spår 26, perrongen som Gud glömde och som är som hämtad ur en sämre skräckfilm.

Naturligtvis är det fullständigt oacceptabelt och något förhandlande chefshuvud på SJ borde falla för hur är det möjligt att en förbindelse mellan två nordiska, mer än vackra, huvudstäder behandlas på detta sätt?

Till ändring sker kommer jag att revidera min tidsuppfattning om hur lång en flygresa max kan vara för att inte tåget ska vara ett alternativ. Hädanefter gäller minst 1 tim och 30 min för det gäller ju att ta med i beräkningen att 15 minuters promenad gånger två väntar till/från stationen när tåget når den destination som du trodde dig ha köpt biljett till eller ifrån!  

Tillägg:
Under min långweekend i Köpenhamn är det en fantastiskt positiv detalj jag kan konstatera. Jag har kanske sett 50 000 cyklister under dessa dagar men inte en enda medelålders man i spandexbrallor, cykelskor för tusentals kronor samt farthjälm! Alla cyklister i Köpenhamn stannar dessutom vid rödljus och en gående skulle aldrig få för sig att korsa en gata med mindre än att gubben är grön. Det var helt enkelt en härlig samsyn i den tättbefolkade och turisttäta, häftiga, huvudstaden.

Copenhagen är verkligen wonderful. Spår 26 är undantaget som bekräftar regeln!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar