Just hemkommen från Köpenhamn kan jag konstatera att staden
och dess invånare verkligen är ”wonderful!”
Men det finns ett undantag – ett avgrundsdjupt mörker
troligen inrättat av någon ”danskjävel” som i missriktat hat mot glada svenskar på besök beslutat att dessa ska drabbas av: Spår 26! Läs vidare så får du veta
mera.
Jag gillar att resa med tåg och jag har försökt tänka
att om en flygresa bara tar ca en timme så slår tåget ut flyget på sträckan.
Jag tänker transfertider, säkerhetskontroller och noll tid till lugn och ro, en
god bok eller rent av arbete gör att tåget vinner alla dagar i veckan.
När jag nu skulle besöka en av mina favoritstäder i världen,
Köpenhamn, så var valet därför lätt. I Thunbergska tider som dessa så tänkte
jag att det är upp till bevis när det gäller kortflygningarnas onödiga
miljöpåverkan. Jag bokade biljetter i god tid och kunde därför unna mig första
klass med X2000 tur och retur för under tusenlappen och då ingick även frukost
i ena riktningen.
Tänk dig att du köper en X2000-biljett till Stockholm och
att du, när du kliver av, finner dig stå på en av de nedlagda perrongerna vid
Karlbergs f.d. pendeltågsstation. Tänk dig vidare att när du ska resa hem från
huvudstaden och kliver in i centralhallen finner att det står att ditt tåg går
från samma perrong, ca 15 minuters promenad bort. Skulle du inte smälla av? Jo,
det skulle du! Precis så här är det i Köpenhamn!
När jag klev av på København
H så funderade jag genast på var jag hade hamnat? Jo, på spår 26, spåret från
helvetet beläget halvvägs ut i förorterna. Trots att jag har ett hyfsat
lokalsinne och tror mig ”kunna” Köpenhamn så tog det en stund innan jag kunde
fixa till lokalsinnet. Tack Tivoli för ert höga torn som syns lång väg.
Vid hemresan, när jag klev in på Köpenhamns centralstation
fann jag att mitt tåg hem skulle avgå från samma, eländiga, spår 26. Skyltar
kunde meddela att detta låg ca 15 minuters promenad från centralhallen.
Jag vet ju inte säkert men jag påstår att det var ganska
många som aldrig hann med tåget, som avgick på sekunden i rätt tid. Har du
bagage, är äldre, har småbarn osv. så är en 15 minuters promenad inte vad du
förväntar dig när du glider in på stationen 10 minuter före avgång. Det är ju
liksom finessen med tågresande att du inte behöver vara på plats timtals i
förväg!
Från huvudentrén på Köpenhamns central ska du ned på en av
de ”vanliga” perrongerna, gå densamma så långt som möjligt, ta dig upp för en
trappa, korsa en hårt trafikerad gata och sedan ned för en trappa igen. Vips är
du ute i den Köpenhamnska motsvarigheten till Hagalunds bangård. Där finns spår
26, perrongen som Gud glömde och som är som hämtad ur en sämre skräckfilm.
Naturligtvis är det fullständigt oacceptabelt och något
förhandlande chefshuvud på SJ borde falla för hur är det möjligt att en
förbindelse mellan två nordiska, mer än vackra, huvudstäder behandlas på detta sätt?
Till ändring sker kommer jag att revidera min tidsuppfattning
om hur lång en flygresa max kan vara för att inte tåget ska vara ett
alternativ. Hädanefter gäller minst 1 tim och 30 min för det gäller ju att ta
med i beräkningen att 15 minuters promenad gånger två väntar till/från stationen
när tåget når den destination som du trodde dig ha köpt biljett till eller
ifrån!
Tillägg:
Under min långweekend i Köpenhamn är det en fantastiskt
positiv detalj jag kan konstatera. Jag har kanske sett 50 000 cyklister
under dessa dagar men inte en enda medelålders man i spandexbrallor, cykelskor
för tusentals kronor samt farthjälm! Alla cyklister i Köpenhamn stannar
dessutom vid rödljus och en gående skulle aldrig få för sig att korsa en gata
med mindre än att gubben är grön. Det var helt enkelt en härlig samsyn i den tättbefolkade
och turisttäta, häftiga, huvudstaden.
Copenhagen är verkligen wonderful. Spår 26 är undantaget som
bekräftar regeln!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar