7 februari 2019

Jag vill skrika som T-banans förare!


När jag halkar och knäcker ett par revben vid min busshållplats, när jag får vada i ett par decimeter djupt slask vid Slussens tunnelbanestation, när jag får vänta 27 min för länge på min tunnelbaneavgång och när ansvariga för stadens snöröjning och kollektivtrafik inte tycks förstå att de just har ett mycket stort ansvar vill jag skrika rakt ut!

Jag vill vråla; ”Det här är åt helvete!” 

Precis som samtliga, i alla fall en absolut majoritet, t-baneförare skriker till mig och mina medpassagerare, då ingen av förarna tycks begripa att de använder en mikrofon. Jag har ingen mikrofon men skulle behöva en megafon för att uttrycka all min frustration!

Den senaste månaden har bjudit på helt oacceptabla situationer för alla i Stockholm.

Ledarskribenten Erik Helmerson i DN uttryckte häromdagen precis det jag känner. Han beordrade ”Avgå alla!” och avsåg då alla de som har att stå till svars för att de bedrövliga vardagssituationerna tillåts upprepa sig, gång efter gång, dag efter dag.

Denna torsdags morgon bjöd inte på några som helst överraskningar. T-banan var totalhavererad, trottoarerna fortsatt osandade, busstrafiken i innerstan delvis nedlagd för att bussarna flyttats ut i förorterna för att frakta strandade t-baneresenärer. Alltihopa kallas ”signalfel” och ”vi gör så gott vi kan i den extrema väderleken.”

När t-banan dök upp skrek föraren, precis som alla andra förare: ”Tid för avgång, dörrarna stängs.” Varför, ända in i glödheta, vrålade hon inte: ”Det var tid för avgång för 27 minuter sedan, dörrarna stängs.”

Att påstå att det är ”tid för avgång”, och att SL/MTR tillåter sina förare att ständigt skrika ut detta, är ett hån mot oss resenärer.

Nu är det dags för räfst och rättarting!

Denna vinter i Stockholms-trafiken är sedan länge förlorad, alla de tågen har redan gått, men om nästkommande vinter ska ge möjligheter att komma fram dit man vill inom rimlig tid och helskinnad från halkskador så måste arbetet påbörjas bums.

Detta efter att alla nu ansvariga avgått! I rätt tid, det vill säga omedelbart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar