1 maj 2021

ESC 2021 - mina åsikter!

Snart är det dags för Eurovision Song Contest och helt sedvanligt kommer därför mina åsikter om årets bidrag. Känsliga läsare varnas då språket stundtals är en smula vulgärt! 

Semifinal 1 – tisdag 18 maj

Litauen

Första låt ut i år börjar med lovande dunkande bas och trummor men trots titeln ”Discoteque” får jag varken lust att dansa eller rycks med. Gruppen uppträder dessutom som töntar på scen och jag funderar redan på kisspaus innan det liksom börjat på riktigt!

Slovenien

”Hey child” inleds texten. På scen står en riktigt läskig brud med krigsmålning och blötlagt hår (tänk Dotter i svenska finalen) och jag tänker att varje barn hon vänder sig till måste gå i livslång psykoterapi. Dessutom är titeln ”Amen”, något som bara gör saken ännu jävligare. Den som drömmer om balkanballader får söka sig någon annanstans. Creepy är ordet.

Ryssland

Född i Tajikistan sjunger Manizha en kvinnor-kan-sång som vållat mycket ståhej i Ryssland. Uppfriskande och samtidigt märkligt att despoten Putin tillåter något liknande. Blir väl någon saltgruva för sångerskan om hon skulle vinna. När den pampiga refrängen ersätter rappandet är jag såld! Hade kompositören byggt vidare på refrängen så hade det blivit toppbetyg från mig. Kommer dock att räcka långt tror jag.

Sverige

Sorry Tusse-älskare! Jag fixar inte detta! Om inte scennumret är omgjort i sin helhet jämfört med hur det var i den svenska finalen så kommer jag att gå bananas och definitivt ta en paus från TV:n. Jag orkar inte se människan stå kobent och gunga fram och tillbaka, som en inspärrad isbjörn på zoo. Oaktat att alla får vara precis som de vill så tror jag inte att Sverige kan räkna med en enda röst från länder som ligger öster om de västra delarna av Tyskland. Om fem år däremot – när Tusse vuxit upp och lärt sig mer om livet i allmänhet och ESC i synnerhet – då tar han hem skiten med buller och bång! Går Tusse ens till final med sitt ändå viktiga budskap? Tveksamt!

Australien

Men snälla Australien! Som fostrat skådespelare och artister av absolut världsklass. Hur kan ni? Hon är inte bara ful – låten är förfärlig! Tre minuters rysningar av fullständig olust! Stay down under please!

Nordmakedonien

Vasil är inte bara charmig – han har en röst som är fantastisk! För mig som ofta faller för en ballad med hjärta och smärta är detta ren och skär glädje. Kanske är låten mera musikal än Eurovision men ack så litet jag bryr mig om det! Jag är kär!

Irland

Nu blir jag ambivalent! Jag gillar i grunden irländsk pop. Inledningen får mig att tänka på The Coors men refrängen blir menlös och bara skrällig. Det som börjar så bra utmynnar i endast ett ”jaså.” Irland, med femtielva segrar i ryggen kan glömma ännu en topplacering.

Cypern

Hur många var hon tvungen att ligga med innan hon fick chansen? Varför ägnar sig Cypern åt att oftast kasta ögonen mot Spanien och döpa sina låtar på spanska? Varför är så många schlagerfjollor stormkåta på cypriotiska bidrag? Men herregud – fråga inte mig! Jag fattar ”nada” och skulle sitta blixtstilla och tacka nej om någon bjöd upp mig till denna låt – oaktat hur snygg den uppbjudande är!

Norge

Å nu blir det freak show, något som inte är helt ovanligt när det gäller Norge. Vem kommer att minnas låten sekunderna efter att den är slut? Ingen! Utstyrseln har vi sett i åtskilliga Mello-sammanhang genom åren och den gör ingen människa glad! Jag får fågelinfluensa av detta!

Kroatien

Nämen vad händer? Håller jag helt på att tappa det? Så o-balkan och så urtrist dagis-pop så att klockorna stannar. Kommer jag att orka vara vaken hela tisdagskvällen? Kroatien är nog inte intresserade av att locka nya turister. Tick-tock? Vad räknas det ned till? Undergången?

Belgien

Äntligen ett lyft för tävlingen. Sångerskan är något äldre än sina motståndare och har en helvetes massa skinn på näsan. Käfta med henne å du åker på en fetsmäll! Det här är så jävla bra! Tänk att få besöka Bryssel i maj nästa år och kanske se ett genrep på Heyselstadion och kolla regnbågsflaggor över hela stan – wow! En av mina absoluta favoriter!

Israel

Sångerskan Eden har lika många etniska bakgrunder som den värst drabbade av bokstavskombinationer kombinerat. Jag gillar henne men förra årets tänkta bidrag, och de andra som i år inte nådde ända fram, var bättre. Å vad i helvete vrålar hon om i slutet?

Rumänien

”Amnesia”, amnesi på svenska, betyder att man har svårt att minnas och svårt att förstå vad som sker runt omkring en. Sångerskan Roxen begriper inte att hon representerar Rumänien och hon kommer definitivt inte att begripa vad som händer i Rotterdam. Vill böna och be om någonting annat! Tre låtar kvar under tisdagen – snart är det över för denna dag!

Azerbajdzjan

Ifjol tänkte hon försöka med ”Cleopatra” – i år blir det ”Mata Hari.” Tänka sig – det är samma låt men med ny text – eller? Hon har hur som helst lärt sig engelska via en Linguaphone-kurs från 1970-talet. Gapigt och riktigt, riktigt tråkigt!

Ukraina

Jösses – här blir det etno big time! Å på ukrainska dessutom. Putin beordrar sina trupper till den ukrainska gränsen. Det här är tjusningen med ESC! Väldigt udda men samtidigt sticker det ut på ett sätt som jag tror kan locka många röstande. I slutet av låten headbangar jag i takt! Kul!

Malta

Vakna! Sista låten under tisdagens semi bjuder på en riktigt stor röst och stor kropp! Här är det ingen barnlek för en gosse som är intresserad. Han uppmanas fara och flyga och sångerskan själv, Destiny, kommer att dra järnet för att komma undan. Absolut bäst denna kväll!

Semifinal 2 – torsdag 20 maj

Två dagar har gått. Törs vi hoppas på bättre låtar?

San Marino

Det är något med de första takterna som gnager – detta är ett plagiat men jag vet inte av vad. I sången jag vill börja sjunga på inleds texten med ”Hey habibi.” Precis som i den sången så blir det här orientaliskt disco som inledning av andra semin. Kostymörer och make-up artister har gjort ett alldeles för ansträngt arbete och jag begriper inte varför just detta ständigt måste drabba ESC? Nåväl – när jag lyssnar men inte tittar så inser jag att det här är mycket bra och kan komma att bli en höjdarplacering för lilleputtlandet.

Estland

Estniske Uku (estländare har ofta kul namn) är en hunk som kommer att få Europas samlade schlagerfjollor att yla av eufori! I videon verkar han dock inte vara någon trevlig gosse och låten är mellanmjölks-pop ur den sämre skolan. Trots att jag lyssnat ett antal gånger kan jag verkligen inte komma ihåg årets bidrag efteråt.

Tjeckien

Otippat för att vara ett Östeuropeiskt land så skickar de en halvangolan med rastaflätor till Rotterdam. Jag vaknar till och blir glad av den medryckande låten, framförd på perfekt engelska. Tror att Benny kommer att gå igenom TV-rutorna och att det blir mycket skaka rumpa i vardagsrummen runt om i världen. Kommer att gå långt eftersom låten kommer att få oväntat mycket röster från väst.

Grekland

Men herrejösses vilken klasskillnad mellan sem 1 och 2. Stefania, en ung vacker tjej, sjunger om jordens undergång och det är många hänvisningar till den grekiska mytologin här. Hoppas verkligen inte att detta blir hennes ”Last Dance.” Topplacering väntar!

Österrike

Andra låten med titeln ”Amen” i årets startfält. Men till skillnad från katastrofen i semifinal 1 sjunger Vincent, med filippinska gener i kroppen, en gripande rockballad som handlar om att bli dumpad. Det hörs att han är en skolad sångare, kanske en av de bättre i årets startfält. Jag gillar låten helskarpt men samtidigt tänker jag att den kanske inte sticker ut tillräckligt? Det beror på hur scenframträdandet blir. Kanske är detta så medelmåttigt så att det lockar röster från oväntade håll och därmed når en skrällframgång?

Polen

Det är kul med polacker, som aldrig kan dölja sitt ursprung när man tittar på dem. Var jag taskig nu? Hur som helst är detta en rejäl uppryckning från tidigare polska bidrag som bara krävt skämskudde. Jag bortser då naturligtvis från fantastiska Edyta Górdniak från 1994 – ståpäls! Men det räcker inte Polen! I år blir det nonsens-pop av kille som tror att han äger stan. Hoppas att staden ifråga ligger långt österut mot Belarus och att han och hans pojkband stannar där för evigt!

Moldavien

”Hej! I Moldavien är vi inte stolta över vårt land. Därför skickar vi en Barbie-docka som påminner om någon med ett väldigt gammalt yrke.” Trots några orientaliska takter med danssteg så blir jag provocerad. Visserligen erkänner jag att jag är sockerknarkare men låten ”Sugar” får mig att längta efter rårivna morötter, kisspaus och bättre låtar.

Island

Förra årets tänkta bidrag från Island hade haft goda chanser att ta hem ESC till Reykjavik. Säg inte att det inte kan hända i år! Det här är så absolut totalknasigt så att jag skrattar, dansar och gillar i 180. Med kostymer från sovrummet, frisyrer som inte är frisyrer, total avsaknad av styling och en koreograf som käkar märkliga svampar till frukost så är detta helt fantastiskt!

Serbien

Nej Serbien – ni får inte göra så här mot oss som längtar efter klassiska Balkan-ballader. Om jag nämnde världens äldsta yrke tidigare så kommer här tre tjejer till med samma bakgrund. Att de påstår sig bli ”Loco loco” måste innebära att jag är ännu mer psykiskt sjuk. Tyvärr brukar forna Balkan-länder ha en förmåga att rösta varandra vidare. Jag hoppas att det blir ett undantag från den regeln i år. Annars blir jag trippel-Loco!

Georgien

Efter att ha sett den underbara långfilmen ”And then we danced” har jag haft en längtan att besöka Georgien trots deras märkliga syn på mänskliga rättigheter. Som ballad-sucker har jag ett svårt år i år men nu uppfylls min trängtan av Tornikes sång. Även om engelskan lämnar en hel del att önska så är detta suggestivt och drömmande – något som passar mig. Han sjunger ”I wanna be with you.” Jag svarar: ”I wish it was true!”

Albanien

Gapig blonderad albanska - igen! Jag, som en gång gillade stilen eftersom musiken trots allt innehöll en hel del traditionell musik från landet, något som var ett krav i ESC för länge sedan, så är jag less nu. Kom med något nytt! Fruntimmer som skriker åt mig har jag svårt för!

Portugal

Portugal förnekar sig inte utan röstar fram ännu ett väldigt udda bidrag. När Salvador Sobral vann ESC 2017 visste jag redan efter att ha hört de första takterna att detta är en vinnare. Som jag blev hånad av vänner och bekanta! I år är det sannerligen väldigt annorlunda igen. En man med pipig röst, som ser ut som en hallick från Chicago sjunger att ”Love is on my side.” Skulle tyvärr inte tro det!

Bulgarien

Hade ESC gått av stapeln ifjol så hade Bulgariens tänkta bidrag seglat högt upp i resultatlistan. Tyvärr är årets bidrag med Victoria inte alls lika bra. I år blir det ett intetsägande sömnpiller. Dags att sätta på kaffe för det är ju några låtar kvar denna kväll.

Finland

Oj, jag stannar i köket tills kaffet är klart! Visst – alla musikstilar borde få plats men jag fixar helt ärligt inte hårdrock I ESC. Vad är det som är så musikaliskt intressant med ett helvetesskrammel i tre minuter? Beats me! Om Sannfinländarna tycker att detta är bra för Finland så skiter jag kanske i att åka på Finlandskryssning framöver! Hyvää Yötä Suomi!

Lettland

Texten inleds med ett gapande och textraden ”When you’re walking like this with an attitude” framförd av en hysterisk tjej som står helt stilla och bredbent så förstår jag att jag måste gå igenom dagens post en gång till, försöka klämma fram några droppar på toa efter det tidigare kaffedrickandet samt ta mig en rejäl grogg för att dämpa smärtorna. Låten heter ”The moon is rising.” Jag tvivlar intensivt på att detta är fallet i Riga i kväll.

Schweiz

Det här är en av årets favoriter om man ska tro nätfansen. Videon är dystopisk och jag undrar om sångaren kommer att sjunga rent? Jo, om Schweiz inslag är förinspelat så gör han förstås det. Men om det är live? Nja! Visst, det här sticker ut på en intressant sätt men jag tror inte att det räcker lika långt som många andra tycks tro.

Danmark

Sist ut denna torsdagskväll är vårt södra grannland. Jag har sett de senaste årens danska finaler och jag har alltid förundrat mig över att folket (Det är allmänhetens röster som avgör i Danmark) röstar fram något halvdant när finalen faktiskt haft fantastiska, och så mycket bättre, inslag. Här kommer, i min värld, två svårt homosexuella gossar som sjunger om att ”vi måste öva på varandra.” Sångaren ler inte en enda gång och hela framförandet är direkt patetiskt! Om inte danskarna gör om framförandet inför ESC så kommer de att vara direkt chanslösa – om inte diskvalificerade för att det är så uselt! Sorry Danmark! Jag gillar er, språket och den sköna attityden ni har. Varför kan ni inte visa detta i ESC?

Final – lördag 22 maj – de direktkvalificerade (startordning inte klar av förståeliga skäl)

Nederländerna

Proffsigt och hans röst är fantastisk. Men jag är helt oberörd! Fattar absolut ingenting trots ett intressant beat. Nope – det blir inte en final i Nederländerna även nästa år! Ridå!

Spanien

Blas är en hunk och jag älskar Spanien – punkt! Såg dock den spanska finalen där Blas själv framförde tre sånger. En av dessa var sååå mycket bättre än det här. Titeln ”Voy a quedareme” betyder ”Jag tänker stanna.” Jag hoppas verkligen inte det!

Italien

Den kvinnliga basisten i gruppen är halvdanska och under, vad jag tror, en fyllekväll skulle ett gruppnamn spånas fram. Det blev det danska ordet för månsken. ”Måneskin.” Nu är det hårdrock igen och jag drar mig sakta tillbaka till de bakre delarna av min bostad. Brr!

Frankrike

Nej, nej, nej! Jag gillar chansons, älskar Edith Piaf och franska är det vackraste av alla språk jag inte behärskar! Men det här duger inte. Blir inte alls intresserad – snarare besviken!

Storbritannien

Efter sju svåra år följt av ett nödår så reser sig Kungadömet i ESC-sammanhang. Jag dansar loss. Samtidigt tänker jag att det är svårt för ett direktkavlificerat land att nå särskilt högt då antalet spelningar varit begränsat. Men i år kanske blir undantaget som bekräftar regeln. Riktigt bra även om det inte blir topp tre för mig.

Tyskland

Blir barnsligt förtjust. Ukulele, hawaiiskjortor och en ”glad skitlåt” som Lotta Engberg skulle ha sagt. ”I don’t feel hate” heter stycket och det är svårt att inte hålla med.

 

Med detta sagt - så här tror jag att det går:

Nästa års ESC tror jag kommer att avgöras antingen i Valetta på Malta eller i Bryssel i Belgien. Outsiders som inte kan räknas bort som värdstad är Moskva, Kiev, San Marino, Reykjavik eller Wien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar