7 februari 2021

Bokus - oseriös bokhandel

I tider av hårda restriktioner och rekommendationer har många börjat handla online – så även jag.

Jag brukar försöka att välja en leverantör som jag vet distribuerar sina produkter på ett sätt som passar mig. Det kan handla vilket ombud jag har möjlighet att få mina varor till.

I SR P1 sänds varje vardag ”Radioföljetongen”. Jag brukar inte alls följa programmen slaviskt men ibland halkar jag in. För en tid sedan fick jag höra en del av berättelse vars miljö fascinerade mig. Språkkänslan hos författaren var också av det slag som jag uppskattar.

Jag ville ha mera och beslöt mig för att köpa boken.

Efter en stunds letande på nätet fann jag att Bokus kunde leverera min bok till ett rimligt pris men framförallt passade mig leveransalternativen som hand i handske.

Jag valde ”Påse på dörren” som huvudalternativ, jag litar på mina grannar och tror inte att någon av dem skulle få för sig att knycka mitt bokpaket.

Bokus bad mig välja ytterligare ett alternativ, som reserv, och jag valde då leverans via Schenker till den ICA-butik där jag gör mina huvudsakliga inköp – alltid på tider då det är få kunder i butiken.

När bekräftelsen från Bokus kom att de sänt iväg min bok fick jag veta att det var Citymail som fått huvudansvaret och att de i sin tur skulle leverera min bok via DHL till en Pressbyråbutik mitt inne i en stor galleria!

Säga vad man vill men trots att många som har ansvaret för att smittan inte ska få ett totalgrepp om oss alla, till och med Statsministern, besökt gallerior sedan rekommendationen om att avstå kom så jag har själv aldrig satt min fot i en galleria sedan dess och hade heller aldrig tänkt göra detta.

Jag skrev till Bokus och krävde räfst och rättarting!

Michaela Bergqvist Younes, Kundservice- och kontorschef på Bokus svarade i ett första skede:

”Anledningen till att just ditt paket inte levererades till dörren ligger i en hög sjukfrånvaro på det aktuella utdelningskontoret under denna period, och då dessvärre extra stor på just det område som din adress tillhör.”

När jag påtalade att problemet inte handlar om sjukfrånvaro utan om att jag de facto kunnat välja två olika leveransalternativ men att inget av dessa blev respekterade kom en lång harang från Michaela:

”Ombud och utlämningsställen är lite av en djungel där alla transportörer arbetar med sina egna; Schenker har sina egna ombud, PostNord andra och CityMail arbetar ihop med DHL, och hänvisar då till deras utlämningsställen. Alla ombud kan vara en och samma  t ex Ica-handlare eller en tobaksbutik, men de kan också vara spridda på flera olika. De kan ligga nära varandra eller långt ifrån, och de olika transportörerna använder olika sätt att räkna ut vilket ställe som ligger närmast dig som kund. Just detta har gjort det knepigt att förklara var just ditt paket kommer att hamna om du inte redan i kassan vet vilken transportör som kommer att leverera paketet. Vilket har varit fallet i vår nuvarande fraktkassa.”

Bokus har alltså absolut ingen som helst kontroll över vad de lovar sina kunder vid beställningstillfället. Att fraktsidan ska ses över är inte ett tillräckligt bra besked.

Att företaget skulle göra om och göra rätt eller helt enkelt häva mitt köp var aldrig aktuellt.

Bokus kan därför klassificeras som en butik som ingen borde använda! Jag tänker hur som helst aldrig utnyttja företagets tjänster i framtiden!

1 kommentar:

  1. Hej där uppe i norr...
    Vad trist att läsa om denna härva... tragiskt att det är på det viset... vad händer med vårt kära sverige...
    Stay safe & sköt om Dig!!!

    SvaraRadera