När jag i dag skulle logga in mig hos en av de banker jag är
kund hos, tyvärr fortsatt Nordea, möttes jag av ett, inte så lite, hotfullt
meddelande.
Antingen besvarar du ett antal frågor eller så riskerar du
att få din egen sida spärrad och i förlängningen kan det bli så att vi inte
vill ha dig som kund längre!
Ungefär så stod det och jag förvånades och upprördes över ”tonläget!”
Banken skyller på de finansiella regler som gäller numera
och att de är skyldiga att rapportera till myndigheterna om det sker märkliga
transaktioner från eller till kundernas bankkonton.
Jag begriper mycket väl att om jag skulle ha ett ständigt
inflöde av kontanter från konton i Panama eller något annat skatteparadis så
skulle bankens frågor vara berättigade.
Men med en ”månadspeng” från arbetsgivaren som genast
omsätts i en herrans massa räkningar för hyra, försäkringar, el etc. så är det
ofattbart att banken tar till brösttoner och skyller på ”myndigheterna.”
Senare under lördagen besökte jag ett större köpcentrum.
Från en av de stora livsmedelsbutikerna kom tre herrar ut med lika många
kundvagnar. Alla överbelamrade med kaffepaket som lastades in i en bil av det
dyrare slaget, allt medan de tjocka guldlänkarna runt handlederna gnistrade i
novembersolen.
Extrapris på kaffe, tänkte jag, men detta skulle komma på
skam när jag själv besökte butiken. Har männen ett café? Driver de tillsammans
en kvartersbutik där de säljer kaffe till överpris? Tvättar de fulpengar vita? Om detta vet jag intet men
jag tänker att deras bank kanske borde kolla kontoutdragen för herrarna mera noggrant!
Jag ägnar mig, hur som helst, inte åt penningtvätt och det borde min bank begripa
efter alla år jag varit deras stammis! Dessutom borde Nordea lägga extra energi på att formulera sig på ett betydligt trevligare sätt i kommunikationen med sina kunder!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar