Som hyresgäst hos ett i Stockholm välkänt fastighetsföretag
har jag genom åren varit ”tvungen” att ha Com Hem som leverantör av TV- och
datatjänster.
Många är gångerna då jag morrat frustrerat i kön till Com
Hems kundtjänst. Är ohyggligt trött på den kvinnliga automatrösten som aldrig
begriper vad man vill och dessutom var Com Hems kundtjänst länge sämst i klassen på
att erbjuda just kundtjänst!
Därför blev jag positivt överraskad när min hyresvärd
tidigare i höstas meddelade att här ska det installeras fibernät i stället för
det gamla kabel-ditot.
Kalla mig gärna korkad men jag har levt i tron att med
fibernät så ska jag kunna välja fritt vilka tv-kanaler jag vill ha och de
möjliga leverantörerna, och därmed konkurrensen, som ska kunna erbjuda detta skulle vara vara outsinliga. Så fel jag hade!
I veckan delade fastighetsägaren ut en broschyr med valbara
alternativ och det visar sig att merparten av dessa inte ens erbjuder
TV-tjänster utan endast telefoni!?!
De företag som erbjuder TV-tjänster har ett identiskt upplägg
som Com Hem. D v s man beställer ett paket med kanaler och sedan sitter man där
med tolv kanaler man aldrig kollar på. Dessutom till ett pris som är exakt
detsamma jag i dag betalar för Com Hem.
På hyresvärdens hemsida har vi boende fått veta att under
vecka 45, skulle fiberanslutningar installeras. Ännu har ingenting hänt.
Även i övrigt har informationen lämnat en hel del att önska.
Vi har bara, i stort sett, fått veta att vid tolvslaget på nyårsafton bryts Com
Hems kontrakt och TV-apparater, datorer och digitala telefoner slocknar. Gott
Nytt År liksom!
Alla hyresgäster uppmanas skicka tillbaka sina tv-boxar och
routrar. En snabb rundfråga bland grannarna ger vid handen att de, precis som
jag, har många finfina program inspelade på sina boxar.
Flera av mina grannar är äldre och jag mötte en gammal man
som tårögd frågade mig om han och ”gumman” inte skulle kunna ringa fr o m
nyårsdagen. Jag tänkte bara; Att folk, läs tjänstemän hos fastighetsägare, inte
begriper att det nog kommer att ta kanske 20 år till innan alla i det här
landet begriper sig på all den nya tekniken. Fast den gången, om 20 år, är det
nog jag som är ”lost” och gråtande får fråga någon granne om de senaste
påfunden som ska tvingas på boende som aldrig tillfrågats om saken!
Com Hem; Kom tillbaka! Allt är förlåtet! Trots att er
kundtjänst – jag kom fram först efter att automat-kvinnan sagt ”jag förstår
inte vad du vill, dröj kvar” - sagt att ni inte kommer att finnas som valbart
alternativ i mina kvarter så hoppas jag att min hyresvärd tar sitt förnuft till
fånga.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar