10 december 2017

Alkoholister i cockpit? Nej tack!

Alkoholberoende måste vara förfärligt för den drabbade såväl som den påverkan missbruket har på anhöriga, kollegor och samhället i stort.

En lyckad rehabilitering innebär ofta att den drabbade kan ges möjlighet att behålla sitt jobb men borde detta omfatta alla slags yrken?

8 mars 1990 satte sig Kapten Lyle Prouse bakom spakarna på Northwest flight 650 från Fargo till Minneapolis efter ett kort nattuppehåll. Han säger sig själv minnas 14 rom och cola under kvällen och natten men andra vittnar om snarare 18 eller 19 liknande drinkar.

Jag läser, inte utan fasa, om detta i en artikel publicerad av CBS News.

Prouse greps vid landning och dömdes till 16 månaders fängelse.

Men det är inte det som är den springande punkten i CBS artikel.

Amerikanska luftfartsmyndigheten, FAA, säger sig ha ett fantastiskt rehab-program och enligt artikeln har 6000 amerikanska piloter med drogproblem sedan mitten av 70-talet genomgått programmet framgångsrikt och sedan fått tillåtelse att sätta sig bakom spakarna igen.

Det känns inte okej!

Många som har haft alkoholproblem tar ett återfall någon gång. Låt oss säga att du sitter på en flight där en av de 6000 tidigare missbrukarna är kapten och att han/hon just tagit ett återfall; Skulle du känna dig nöjd med situationen? Nej knappast!

Kanske borde vissa yrkesgrupper ”rödflaggas”. Har du en gång trampat i klaveret så hjälper vi dig men du får inte tillbaka det jobb du haft.

Kapten Prouse och hans rom och cola-kompisar borde möjligtvis återfinnas bakom en incheckningsdisk men sannerligen inte i en cockpit framför några hundra ovetande resenärer med förhoppningar om att nå sina destinationer tryggt och säkert! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar