28 april 2017

Att resa till Bryssel är en utmaning!

Med hyfsat jämna mellanrum reser jag till Bryssel. Inte för att EU-parlamentera utan bara för att jag har goda vänner där och gärna tillbringar ett antal dagar regelbundet i deras trevliga sällskap.

När jag ska till att köpa flygbiljetter skannar jag av priser, flygtider och betänker de olika servicenivåerna olika flygbolag erbjuder.

Några gånger har jag valt Ryanair, något som tvingat på mig transfertider från helvetet. Både i Sverige, med en lång bussresa från Cityterminalen till Skavsta, och i Belgien med en minst lika lång transfer från Charleroi till ”Bruxelles Midi”, järnvägsstationen som ingen någonsin skulle önska sig vara tvungen att passera.

Ofta har jag tvingat in mig i Brussels Airlines antika flygplan från Bromma, på galna tider på dygnet, och som 196 cm lång har jag alltid tänkt att ”aldrig mer.” Med två ”kabinhäxor” i kabinen, som varken vill förstå franska eller har lust att servera det du tänkt dig att inmundiga under den två timmar långa flygningen, så har detta alternativ bara berott på en snålt tilltagen budget.

Brussels Airlines har, hittills, flugit med Avro-flyg från anno dazumal. Nu lär det ske ett skifte till Rysslands-tillverkade Sukhoi Superjet. Säga vad man vill men jag är inte särskilt sugen på att flyga med något alls som är tillverkat i Putins Ryssland.

Blotta tanken på att oplanerat dimpa ned på Södermalm i ett flygplan tillverkat i landet som tillverkat så många vrak, som tagit livet av så många svenskar, får mig liksom att tänka annorlunda!

Återstår SAS. Med ”skräckkabinettet”, 60-plussare som med sina guldarmband ”en masse” är mera intresserade av att jobba ”heltid”, dvs jobba 12 dagar i månaden, än att ge förväntad service och bry sig om sina passagerare, sitt levebröd.

Ur askan – i elden!

Synd att inte fler flygbolag väljer att testa Bryssel som destination!

Jag tror, och inbillar mig, att utökad konkurrens skulle leda till bättre service, bättre tidtabeller och, framför allt, mer anpassade och lägre priser än dagens nivåer när det gäller flygbiljetter till EU:s huvudstad! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar