7 oktober 2016

Ålen riskerar livet till havs och i magar!

SR Ekot berättar nyheter om ålens liv och leverne på fredagen. Jag fascineras så oerhört av den mystiska, rent av mytiska, tillvaro den utrotningshotande arten tillbringar. En fisk som kan ta sig över långa landsträckor mellan olika vattendrag, bara en sån sak!

Den långa resan ålen gör till det mytomspunna Sargassohavet är ännu i dag ganska så okänd. Dock har forskare nu kunnat konstatera att den hundratals mil långa resan mot parning och död tar betydligt längre tid än vad man tidigare trott. Snarare ett år än ett halvt år.

Under resans gång är risken att bli uppäten av rovfiskar mer än stor.

Än större är nog ändå risken att ålen hamnar på en jultallrik hemma hos oss.

Jag vet; Det är helt oacceptabelt att äta upp den mer än utrotningshotade arten och kanske kan generationer efter mig och andra lära sig läxan?

Tyvärr kan jag inte själv tänka mig ett julbord utan en, eller möjligtvis två, skivor tunnskivad flatrökt ål! Har oerhört dåligt samvete för denna min vana men erkänner att jag inte anser att ”det går lika bra med selleri.”

Sålunda kommer jag att stå i någon saluhall på julafton eller dagen före och inhandla årets gourmethöjdpunkt till ett pris som närmar sig en normal charterresa.

Jag kommer dock för alltid, i resten av mitt liv, förundras över ålens hala, slemmiga och till stora delar okända liv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar