3 september 2016

Lufthansa testar det papperslösa flyget!

Jag tror att vi är ofattbart många som när vi just klivit ombord på ett flygplan och satt oss fått höra ”boarding completed” i högtalarna. Meddelandet, som betyder att alla som ska ombord verkligen har kommit ombord, innebär att kabinpersonalen börjar stänga bagagehyllor, kollar säkerhetsbälten, skäller ut någon stackare som råkat fälla ned sitt ryggstöd och i övrigt går mittgången fram och tillbaka, med handskar på, bara för att det är ”showtime” liksom.

Sedan händer ingenting. Därefter inte ett dugg. En stund senare börjar vi passagerare undra varför dörren inte stängs och vi drar iväg?

Då får vi höra kaptenens röst i högtalarna som meddelar att ”vi väntar på de sista handlingarna” innan vi kan starta.

Detta meddelande betyder i praktiken att någon liten människa från luftfartsorganisationen i landet ska pallra sig ut till planet med de slutgiltiga passagerarlistorna, väderuppgifter och en hel massa annan information som personalen i cockpit anses vara handlingsförlamade utan.

Jag blir därför glad av att läsa en nyhet på den danska resesajten www.check-in.dk som berättar att Lufthansa nu börjat testa papperslösa flygningar, där kapten och styrman får all upptänklig info via data i stället för i pappersform.

Artikeln berättar om kapten Andreas Ritter som den 1 augusti blev först med att testa systemet under en flygning mellan Frankfurt och Doha, med mellanlandning i Kuwait.

Vid mellanlandningen hade Ritter redan innan flyget kommit fram till sin gate fått all information han behövde för att snabbt kunna flyga vidare mot Doha.

Pessimister inflikar säkert genast att när det gäller teknik kan man aldrig vara riktigt säker. De obstruerar säkert mot nymodigheterna utan att tänka en enda tanke på all den teknik som i övrigt styr deras väl och ve under flygning.

Själv säger jag bara: Grattis Lufthansa! Hoppas att försöken, som nu snabbt ska utvidgas över stora delar av linjenätet, slår väl ut.

Skulle den nya tekniken någon gång fallera får vi finna oss i att ”wait for the paperworks”, det har vi gjort så mången gång förr, men troligen kommer allt att fungera bra och vi kommer att se alltfler punktliga avgångar, något vi inte är så väldigt vana vid! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar